سفارش تبلیغ
صبا ویژن

dARk ARt

فاوکس و گریفیندور

    نظر

فاوکس و گریفیندور

متن زیر حاصل ترجمه‌ی مقاله‌ای نوشته‌ی فیلیس د.موریس از وب‌سایت مرجع hp-lexicon میباشد.
البته
به نظر این مقاله مربوط به زمان انتشار کتاب "هری پاتر و محفل ققنوس" میباشد. اما مطالب آن برای من بسیار جذاب و زیبا بود که امیدوارم شما نیز از خواندن آن خوشتان بیاید.
هر چند میتوان آن را با اطلاعات بدست آمده از کتاب‌های بعدی نیز تکمیل کرد
...


فاوکس، ققنوس ِ پروفسور دامبلدور، نقش برجسته ای در چهار کتاب اول هری پاتر بازی کرد. با پنجمین کتاب که "هری پاتر و محفل ققنوس" عنوان دارد، سزاور است که در مورد گذشته ی فاوکس تفکر کنیم.

پشتوانه ای قوی در مجموعه کتاب‌های جی.کی.رولینگ وجود دارد برای این تئوری که فاوکس ققنوس گودریک گریفیندور در زمانی که گریفیندور زنده بوده است:


>
فاوکس سرخ و طلاییست، به رنگ تالار گریفیندور. چوبدستی هری به عنوان هسته ی جادویی یکی از پرهای فاوکس را داراست، و اخگرهای سرخ و طلایی رنگ در اولین مرتبه‌ای که او آن را تکان داد از انتهای چوبدستی بیرون ریخت.

>
فاوکس به همراه کلاه گروه بندی و شمشیر که به گریفیندور تعلق دارند در دفتر دامبلدور زندگی میکند. تعداد فراوانی از اشیاء دفتر که در قبل متعلق به گریفیندور بودند نیز اظهار میکنند که دفتر دامبلدور روزی دفتر گریفیندور بوده است. این موضوع توسط کوبه ی به شکل شیردال برروی درب دفتر دامبلدور بیشتر تایید میشود.

>
در کتاب جانوان شگفت انگیز و زیستگاه‌ آنان، نووت اسکمندر (اسم مستعار جی.کی.رولینگ) اشاره میکند که «ققنوس درجه ی XXXX دارد، نه به این خاطر که متهاجم است، بلکه چون تعداد خیلی اندکی از جادوگران تا کنون در اهلی کردن آن موفق شده‌اند»(صفحه‌ی32) هر دوی گریفیندور و دامبلدور به عنوان جادوگرانی بی‌مانند قدرتمند توصیف شده‌اند، بنابراین این‌ها میتواند دلیل این مدعا باشد که اگر دامبلدور یکی از معدود جادوگران توانا به رام کردن یک ققنوس است، گریفیندور محتمل است که دیگری باشد.

>
در ج.ش*، اسکمندر به ما میگوید که «ققنوس تا سن نامحدودی زندگی میکند از آنجایی که میتواند دوباره خلق شود، بدین ترتیب که وقتی بدنش در آستانه‌ی نابودیست شعله ور میشود، و دوباره به عنوان یک جوجه از خاکسترها برمیخیزد»(صفحه‌ی32). نظر به این که ققنوس‌ها میتوانند خودشان را از خاکستر بدن‌های سالخوره‌ی خود احیا کنند، فاوکس میتواند از زمان گریفیندور زنده مانده باشد. بعلاوه که باسیلیسک نیز از زمان اسلیترین زنده مانده(البته تا انتهای تالار اسرار!)

>
در افسانه، اعتقاد بر این است که شیردال «دشمن مار و باسیلیسک‌ها، که هردوی آنها به عنوان تجسم ِ اهریمن شیطانی شناخته شده‌اند»(از وبسایت چه چیز در یک نام است - بیان شده از دیکشنری ِ نمادها.)این میتواند برابری باشد برای فاوکس ِ گریفیندور و باسیلیسک ِ اسلیترین، و شاید مدرکی برای جنگ احتمالی نیک-علیه-شر ِ گریفیندور و اسلیترین در 1000 سال پیش. بعلاوه، فاوکس در تالار اسرار به هری کمک کرد باسیلیسک را شکست دهد و آواز ققنوس هری را، هم در تالار اسرار و هم در قبرستان در جام آتش نیرومند کرد. قدرتمند شدن ِ شجاعت هری توسط فاوکس سازگار است با چیزی که اسکمندر در ج.ش به ما میگوید: «آواز ققنوس سحرآمیز ا‌ست؛ مشهور است به این که شجاعت قلب‌های پاک را افزایش میدهد و به این که ترس را به قلب ناپاکان انزال میکند»(صفحه‌ی32.(


بنابراین اگر ما اساس بحث را قبول کنیم که فاوکس روزگاری ققنوس ِ گریفیندور بوده است. این، سوال جالب را بوجود می‌آورد که چه کسی ممکن است مالک فاوکس در بین زمان مرگ گریفیندور و هنگامی که دامبلدور مسئولیت او را بر عهده گرفته است بوده. در کتاب کلمات جادویی هری پاتر نوشته ی دیوید کالبر؛ او دریدس کلیودنا (یکی از ساحره های مشهور بر روی کارتهای شکلات قوباغه ای) را به عنوان مالک «سه پرنده‌ی سحرشده که بیماری‌ها را شفا میدهند»(صفحه‌ی185) توصیف میکند. از آنجایی که «اشک ققنوس خواص درمانی قوی دارد»(ج.ش) شاید دریدس کلیودنا مالک فیمابینی ِ فاوکس بوده است!